GRANÜL TALEBİ ARTACAK

19 Ağustos 2024

Avrupalı plastik geri dönüşümcüler ürünlerine yönelik artan talepten kazanç sağlarken Asya pazarı düşük ana madde fiyatları nedeniyle zor durumda. Navlun oranları yüksek seviyelerde seyretmeye devam ediyor.

Avrupalı geri dönüşümcülerin plastik hurda talebi artmaya devam ediyor. Ayıklanmış malzemenin az bulunması plastik hurda fiyatlarını yükseltiyor. Sonuç olarak, Avrupalı geri dönüşümcüler önümüzdeki aylarda üreticilerden daha güçlü bir geri dönüştürülmüş granül talebi bekliyor. Tüm bunlar Avrupa geri dönüşüm sektörünün bir kez daha büyümeye hazırlandığı anlamına geliyor. Geçen yıl geri dönüşümcülerin çoğu sadece işlerini sürdürebilmek ve kayıplarını en aza indirebilmek için tesislerini minimum kapasitede çalıştırıyordu. Şimdi ise daha yüksek bir talep beklentisi içindeler ve bu da az kullanılan geri dönüşüm kapasitelerinin daha fazla kullanılmasına ve işlerini daha iyi marjlarla yürütme kapsamının artmasına neden olacak.

DÜŞÜK ASYA TALEBİ

Ancak Asyalı geri dönüşümcüler, kendi pazarlarında prime plastik için ödenen düşük fiyatlar nedeniyle zor durumda. Bu nedenle geri dönüştürülmüş plastiğe olan talep, dönüştürücülerin geri dönüştürülmüş granül yerine prime plastik kullanmaya yönelmesi nedeniyle etkileniyor. Asyalı geri dönüşümcüler daha yüksek fiyatlı Avrupa plastik hurdasını satın alabilecek durumda değil. Asyalı geri dönüşümcülerden gelen zayıf talep, Avrupa’dan Asya’ya yapılan ihracat hacminin düşmesine neden oluyor. Kızıldeniz’deki güvenlik sorunları nedeniyle nakliye şirketleri gemilerinin riske girmemesi için navlun fiyatlarını daha yüksek tutarak bölgeden uzak rotalara yöneliyor. Yüksek navlun maliyetleri, Avrupa’dan Asya’ya fiyatların düşük seyretmesinin bir diğer nedeni.

DAHA YÜKSEK HAM PETROL

Ham petrol fiyatları bu yılın başından beri yükselişte. Ocak ayında Nymex ham petrolü varil başına 70 ABD dolarından listeledi. Bu rakam nisan ayı ortasında varil başına 85 dolara ulaştı. Dört aydan kısa bir süre içinde %20’nin üzerinde gerçekleşen bu keskin artış, ana plastik fiyatlarının yükselmesine neden oldu. Ana üreticiler ilk iki ayda ürünlerinin maliyetini başarılı bir şekilde artırdı, ancak bunu yüksek fiyatlar nedeniyle düşen taleple birlikte pazar doygunluğu izledi. Düşük tüketim de sektörün bu yüksek fiyatlardan alım yapmaktan kaçınmasına yol açıyor. Ekonomik görünüm o kadar da olumlu değilken tüketicilerden gelen talebin daha da düşebileceği endişesi devam ediyor. Düşük talep fiyatları daha da aşağı çekebilir.

YENİ DÜZENLEME

Mayıs ayında yürürlüğe giren Avrupa Birliği Atık Sevkiyat Yönetmeliği, plastik geri dönüşüm sektörünü büyük ölçüde değiştirecek gibi. Birkaç istisna dışında, yeni yönetmelik hükümlerinin çoğu yayın tarihinden itibaren iki yıl içinde, yani Mayıs 2026’da uygulanacak. Yönetmelik  Avrupa’dan plastik ihracatını önemli ölçüde azaltacak. 30 ay sonra, OECD üyesi olmayan ülkelere plastik atık ihracatına tam bir yasak getirilecek. OECD ülkelerine ihracat devam edebilecek ancak ön bildirim süreci gerekecek, yani sevkiyatların AB’den ayrılmadan önce üzerinde mutabık kalınmış onaylı bir çıkış noktası olması gerekecek.

Tüm atık sevkiyatları için geçerli olan diğer önemli değişiklikler şunlardır:

– Anex VII formlarındaki küçük bürokratik hatalar artık yasadışı atık sevkiyatı olarak değerlendirilmeyecek. Bu hatalar arasında yazım hataları veya sevkiyata dahil olan kişilerin adreslerinin belirtilmemesi yer almakta.

– Ek VII sevkiyattan iki iş günü önce doldurulmalı ve dijital olarak sunulmalıdır. Tüm formların (Ek VII, bertaraf sözleşmesi, bildirim belgeleri, vb.) girileceği tek tip bir elektronik sistem oluşturulacak.

– OECD ve OECD üyesi olmayan ülkelere yapılacak atık ihracatı öncesi denetimler, yeni yasanın uygulanmaya başlamasından üç yıl sonra gerekli olacak.

– AB Komisyonu, atık sevkiyatına izin verilecek OECD üyesi olmayan ülkelerin bir listesini hazırlayacaktır. Sadece OECD üyesi olmayan bir ülke bu listede yer alıyorsa ve alıcının tesisleri denetlenmişse ihracata izin verilecek.

ROTALAR UZADI

Avrupa’dan Asya’ya nakliye navlun oranları yüksek seyretmeye devam ediyor ve önümüzdeki aylarda da benzer seviyelerde kalması bekleniyor. Çoğu nakliye hattı Kızıldeniz’den kaçınmak için Ümit Burnu üzerinden daha uzun rotalar kullanıyor. Bu değişiklik nedeniyle transit süre iki katına çıkabiliyor. Daha önce Avrupa’dan Asya’ya yapılan yolculuklar genellikle 30 gün sürerken, şimdi bu süre 70 güne kadar uzadı. Katkı Sağlayan Surendra Borad Patawari, Gemini Corporation CEO’su