AVRUPALI OTOMOBİL ÜRETİCİLERİ ÇİN KARŞISINDA ZORLANIYOR
17 Eylül 2025Avrupalı otomobil üreticileri, pil teknolojisine geçişte yavaş davranması nedeniyle batarya teknolojisinde fırsatı kaçırıyor. Çinli BYD (cep telefonları için pil üretmeye başladı) 2008’de ilk elektrikli otomobilini tanıttığında VW, BMW ve Mercedes hâlâ benzinli ve dizel motorlara güveniyordu. Elektrikli araba bataryası üretimi için kurulan ve destekçileri arasında Volkswagen AG ve BMW AG’nin de bulunduğu İsveçli girişim Northvolt AB’nin 11 fabrika projesi durduruldu. Avrupa liderliğinde kurulması hedeflenen 16 pil fabrikasından 11’i şimdilik iptal edilmiş durumda. Çinli Contemporary Amperex Technology Co. ve Güney Koreli Samsung SDI gibi Asyalı üreticilerin bölgedeki 13 projesinden 10’u ise hayata geçirilecek. Bu, batarya sektöründeki hakimiyetlerinin artacağını ve batılı otomobil üreticilerini rekabette dezavantajlı duruma düşüreceğini gösteriyor. Bu gelişme, Avrupa’nın elektrikli otomobillerin ve bileşenlerinin en büyük üreticisi olan Çin’e meydan okuyabilecek yeşil bir ekonomi kurma stratejisini yerle bir ediyor. CATL ve BYD Co. gibi şirketler yıllardır teknolojide önde ve pilleri rakipsiz fiyatlarla satıyorlar. Avrupalı rakipler ise üretimi artırmaya çalışıyor ancak bekledikleri rakamlara ulaşmakta şimdilik güçlük yaşıyorlar. Çin, dünyanın lityum iyon pillerinin yaklaşık %80’ini tedarik ediyor ve dünyanın en büyük 10 EV pil üreticisinden altısına ev sahipliği yapıyor. Ülkenin hızlı genişlemesi fiyatları düşürdü ve yeni katılımcılar için çıtayı yükseltti. Bu arada ABD ve Kanada da yanmalı motor dönemi sona erdiğinde tedariklere kimin hakim olacağı konusunda çekişme yoğunlaşırken yatırımları cezbetmeye çalışıyor. Stellantis ve Çinli CATL İspanya’nın Zaragoza kentinde bir pil fabrikası kurmak için 4,1 milyar avroya kadar yatırım yapma planlarını duyurdu. Volkswagen AG, Avrupa hücre fabrikalarının tam kapasiteye ulaşmasının daha uzun sürebileceği sinyalini verdi. İngiltere’deki pil girişimi Britishvolt Ltd., Blyth’te planlanan 3,8 milyar sterlinlik bir tesis açmadan yatırımdan vazgeçti. Eski Tesla Inc. yöneticileri tarafından kurulan Northvolt’un, Almanya ve Kanada’daki fabrikalar için iddialı planları vardı ancak üretimi artırmakta zorlandılar. BMW, kalite sorunları nedeniyle 2 milyar avroluk bir siparişi iptal etti. Üç ay sonra Northvolt, iş gücünün beşte birini işten çıkardı ve İsveç’teki iki katot malzeme üretim tesisini hurdaya çıkardı. Üretici, 5,8 milyar dolardan fazla borç biriktirdikten sonra ABD’de iflas koruması başvurusunda bulundu. Northvolt devam etmek için ortaklar ararken uzmanlar yalnızca deneyimli bir Asyalı üreticinin teknoloji eksikliklerini giderebileceğini söylüyor. CATL yalnızca Ar-Ge’de 21.000 mühendis istihdam ediyor; bu, İsveçli firmanın ocak ayındaki tüm iş gücünün yaklaşık dört katı.

- Etiketler:
- belediye
- geri dönüşüm
- kağıt
- plastik