DEMİR CEVHERİ FİYATLARI ARTARKEN TÜRKİYE’NİN KONUMU

1 Kasım 2019

Türk hurda fiyatları, mayıs ayı sonundan beri ton başına 20 dolar gibi ani fiyat çıkışları ve düşüşleriyle dalgalanıyordu. Politik belirsizlikler ve dolaşımdaki para konuları piyasayı etkilemeye devam ediyor. Hurda piyasaları da bu durumdan olumsuz etkileniyor.

ABD, mayıs ayı boyunca Türkiye menşeli çeliğin ithal vergilerini %50’den %25’e düşürdü. Bu durum HMS I/II 80/20 için bir ABD kargosunun ton başına 300 dolar olması ile fiyatları fırlattı, fakat sonrasında hem ABD hem de Baltık kargoları ton başına 290-294 dolara inerek dip yaptı. Aynı dönemde ABD kargolarının ton başına 310-313 dolar olduğu rapor edildi. Bir Baltık kargosu 309 dolara rezerve edildi. Mayıs ayı sonlarına doğru Türkiye’den ABD’ye çelik satışlarının beklenenden az gerçekleşmesi nedeniyle, HMS I/II 80/20 için bir İngiltere kargosunun ton başına 308 dolar azalmasıyla fiyatlar düşmeye başladı. Baltık için fiyatlar tekrar dip yapmadan önce 310,50310,75 dolara ulaştı. HMS I/II 80/20 için Mayıs sonlarına doğru talep edilen diğer bir Baltık kargosu, Türkiye’deki bayram tatili öncesi ton başına 306 dolardan fiyatlandırıldı. Haziranda fiyatlar düşmeye devam etti ve ABD’ye bir HMS I/ II 80/20 kargosu önce 299 dolar/ton, sonra 292 dolar/ton ve hatta daha sonra 285,50 dolar/ton oldu. Materyal ve zayıf işlenmiş çelik satışlarında aşırı tedarike bağlı olarak, bir Baltık kargosu 293 dolar/tondu. Bu ay sonlarında HMS I/II 80/20 için bir Avrupa kargosu 279 dolar/ tondan, bir ABD kargosu 278,50 dolar/ tondan satıldı. Haziran sonlarına doğru,
düşük tedarik ve talebe bağlı olarak fiyatlar arttı ve hazirandaki son kargolardan biri İngiltere’den 293 dolar/ton olarak gerçekleşti. Temmuzun ilk haftası HMS I/II 80/20 için birden fazla talep gördü ve bir Avrupa kargosu 294 dolar/ton, birkaç Baltık kargosu 293-298,50 dolar/ton ve bir ABD kargosu 299 dolar/tondan fiyatlandı. Türkiye’de işlenmiş çelik fiyatları hurda fiyatlarını destekleyemezdi ve bir İngiltere kargosu HMS I/II 80/20 için 288 dolar/ tondan rezerve edildi. Temmuz ortasında satışlar bir Baltık kargosu 295 dolar/ton ve iki İngiltere kargosu 290 dolar/ton fiyatlanarak sürdü.

HİNDİSTAN VE TAYVAN

Mayıs süresince Hindistan’daki genel seçimler piyasaları etki altına aldı ve zayıf piyasa hassasiyeti sonrasında talep azalarak fiyatlar 290-315 dolar/tona düştü. Hükümet tekrar seçildikten sonra, inşaat ve altyapı projelerinde daha az gecikme beklentisiyle fiyatlar 305-330 dolar/tona çıktı. Haziran başlarında Türkiye ve diğer ülkelerde bayramda azalan ticaretle fiyatlar tekrar 295-320 dolara düştü. Zayıf mamul satışları fiyatları aşağı çekti ve eylül ayına kadar talebi azaltan Hindistan’daki muson mevsimi başlangıcında,
fiyatlar önce 290-310 dolar/ton, daha sonra 285-305 dolar/ton olarak gerçekleşti. Temmuz ayında inşa ve altyapı hedeflerini belirleyen ülkenin bütçesinin açıklanması öncesinde fiyatlar ton başına 275-310 dolar aralığına genişledi, ama işlenmiş çelik satışlarının zayıflığına bağlı olarak tekrar 280-305 dolar/tonda dip yaptı. Tayvan’a HMS I/II 80/20 gidişi için fiyatlar, çelik mamullere talebin düşüklüğüne ve Türkiye’deki fiyatların dalgalanmasına bağlı olarak mayıs başlarında 277-280 dolar/tona düştü ve bir hafta sonra daha da düşerek 272-275 dolar/ ton oldu. Daha sonra beklenen fiyat artışları ve ABD ticaret görüşmelerine bağlı olarak ton başına 10 dolar arttı. Mayıs ayı sonlarına doğru artan talebe bağlı olarak fiyatlar 290-293 dolar/tona yükseldi. Hazirandaki bayram tatili sonrası, fiyatlar 285-293 dolar/ton aralığına genişledi ve sonrasında 275-282 dolar/tona düştü. Haziran ayı sonunda zayıf Türk piyasası ve azalan talep fiyatları 268-270 dolar/ tona düşürdü. Türkiye’de artan küresel duyarlılığa bağlı olarak temmuz fiyatları 280-285 dolar/ tona çıktı.

Derginin bu edisyonu ve yıllık abonelik için lütfen linki tıklayınız: https://geridonusumekonomisi.com.tr/abonelik-formu