Gelecek Vadeden Pazar Türkiye

7 Nisan 2021

ABD ve Avrupa’da güçlü iç talep nedeniyle hurda kağıt fiyatları artıyor. Avrupa geri dönüşüm sanayinde, Türkiye’nin gelecek vadeden pazar olduğu konusunda genel bir görüş hakim.

Çin’in artık hurda kağıt satın almıyor olmasına rağmen, kasım ayında ihracat fiyatları yükselişteydi. Kasım ayının ilk birkaç gününde, Kaliforniya limanlarından ihracat fiyatları 11 no.lu hurda kağıt için ton başına 5 dolar ila 10 dolar arasında artarak 125 dolara ulaştı. Bunun yanında iki defa ayıklanmış hurda kağıdın ilaveten ton başına 5 dolar maliyeti var.

ABD’de hurda kağıt fiyatları ekimde yavaşça yukarı çıktı ve kasımın ilk günlerinde de bu şekilde devam etti. Ülkedeki fiyatlar ton başına 65 dolar gibi aşağı düzeyler ile çoğu bölgedeki ton başına 95 dolar arasında değişiyor. Bunun yanında karton tesislerinin tam kapasite çalıştığı bildirilen Pasifik Kuzeybatı kıyısında 130 dolara kadar tepe değerleri de var.

KARTONA AÇ TESİSLER

Pasifik Kuzeybatısı’nda, tüccarlar çoğu hurda kağıdın Tayland, Endonezya, Hindistan ve Vietnam gibi pazarlardaki tesisler tarafından teklif edilen yükselen fiyatlara rağmen aç yurtiçi tesisler tarafından tüketildiğini belirtiyor.

Artan hurda kağıt fiyatları sürprizinin Covid-19 kapanmalarından sonra Amerikan işletmelerinin tekrar açılması sonrasında, beklenenden daha düşük hurda üretiminden kaynaklandığını da ekliyorlar. Durumu daha da kızıştıracak şekilde, Çin’e yönelik nakliyatın sona ermesiyle daha bol miktarda tedarik olacağı tahmininde bulunan pek çok satın alma ajansı, satın almalarını erteledi ve stoklarının azalmasına izin verdi.

Çin’in pazardan çıkmasıyla, daha küçük Asya pazarlarında bir kısım tesis, ekim ayındaki durgunluğun bir kısmını doldurmak için pazara daha fazla girdi. Bununla birlikte, pek çok ihracatçı bu pa- zarların normalde Çin’e taşınan hacmin sadece bir kısmını tüketebileceğini tahmin ediyor.

TAŞIMA ÜCRETLERİ YÜKSELİYOR

ABD’de tedarikçiler; nakliyenin, hurda kağıt siparişlerini bulmaktan daha zor olduğunu söylüyor. Ülke içinde, kamyonların rezerve edilmesinin zor olduğu, bu durumun fiyatları tırmandırdığı belirtiliyor.

Pandemide gemilerini servis dışına çıkaran deniz nakliyatı, stoklanan ticari ürünleri Çin dışına çıkarmaya ve ABD ile Avrupa içine taşımaya odaklanmış durumdaydı. Çin’e taşınacak boş nakliye konteynerlerinin toplanmış kağıt ile doldurulması gerekiyordu. Ülkenin hacim olarak ikinci en büyük limanı olan Kaliforniya’daki Long Beach Limanı’ndan, eylül ayında 277.000’den fazla boş konteyner ayrıldı ve bu sayı şimdiye kadar rapor edilmiş tek bir aydaki en yüksek miktar. Eylül ayında ülke dışına giden konteynerlerin %71’i boştu ve bu rekor bir orandı.

KARIŞIK KAĞIT TOPARLANIYOR

Bu arada, karışık kağıt talebi artmaya devam ediyor. Dalgalanan ortamda, hurda kağıt tedarik edilmesinde hurda kalite derecesi ve bunun yanında bu kağıt hurdalarının, tuvalet kağıdı ve yalıtım malzemesi üretiminde odun ve ofis kağıdına alternatif olarak kullanılması ciddi şekilde sorgulanıyor. ABD’nin çoğu bölgesinde tesisler, toplanmış karışık kağıt için ton başına 60 dolar gibi yüksek bir ücret ödüyorlardı. Çinlilerin sahip olduğu ND Paper (Nine Dragons Paper / Dokuz Ejderler Kağıt) tarafın- dan Batı Virjinya’daki firmanın kendi tesisine teslim edilen bir ton kağıt için 100 dolar gibi yüksek bir rakam ödediği bildirildi. Halbuki malzemeyi oraya nakletmenin maliyetinin kamyon başına 1200 dolardan fazla olması “gülünç” olarak tanımlanıyor. Kaynaklar, düşük kalite karışık kâğıdın hala nominal fiyatlara satıldığını söylüyor. Tüccarların bildirdiğine göre, ofis kağıdı ve diğer mürekkebi çıkarılacak kalitede kağıtların piyasası, görünürde bir gelişme olmadan, zayıf seyretmeye devam ediyor.

AVRUPA

Benzer bir resim de Avrupa’da var. Daha düşük miktarları satın almak için çok uzun süredir bekleyen tesisler, hata yaptıklarını gördüler. Daha sonra tesisler işleyecekleri hacmi garantiye almak için Hurda kağıda hücum etti ve fiyatların da ton başına 25-30 dolar artmasına sebep oldular. Gazete ve dergi kağıdı ile süper karışık kağıt (SMP) talepleri yüksek ve fiyatları ton başına 15-20 dolar artmış durumda. Orta ve yüksek kalite atık kağıtların piyasası normal seviyede kalacak görünüyor. Navlun fiyatlarının da istikrarlı olduğu bildiriliyor.

Bununla birlikte, Uluslararası Geri Dönüşüm Bürosu (BIR) Kağıt Bölümü Başkanı Jean-Luc Petithuguenin, pazarların genellikle Çin’den gelen taleplerin kay- bını telafi edecek şekilde gelişme gösterdiğini söyledi. Petithuguenin, BIR’in ekim ayı başında yapılan internet ortamındaki seminerinde, Avrupa’da yeni kapasiteler ile daha fazla ülkeye ve daha fazla miktarlarda elyaf ihraç edilmesinin pazar kaybının telafisine katkıda bulunduğunu belirtti.

Her ne kadar yakın zamanda kağıt geri dönüşümcülerin elyaf ithalatını, üretim kapasitelerinin en fazla %50’si (önceki oran %80 idi) olacak şekilde sınırlamaya yönelik aldığı karar, hareket gücünü frenliyor olsa da Türkiye’nin gelecek vadeden pazar olduğu konusunda genel genel bir kanı vardı. Diğer ülkelerin de yurtiçi sanayilerini korumak ve ithalat faturalarını azaltmak için benzer tedbirler almaları bekleniyor.