Greenpeace Dünyayı Kirletenlerin Listesini Çıkardı!

25 Nisan 2019

Greenpeace, üç ay süren bir temizlik projesi sırasında toplanan 10.000 litre atığın yüzde 75’inden fazlasının plastikten oluştuğunu açıkladı ve plastik kirliliğine yol açan şirketlerin listesini yayınladı.

Uluslararası çevre koruma örgütü Greenpeace, “Plastikten Kurtulun” kampanyası kapsamında 42 ülkeden 10 bin gönüllünün yardımına başvurarak denizlerdeki plastik kirliliğini denetledi. 42 ayrı noktada, 9 ay süren incelemelerin ardından yapılan 239 deniz temizleme operasyonunda 187 binden fazla plastik parçası toplandı. Greenpeace gönüllülerinin topladığı binlerce plastik parçası içerisinde en çok polistren tipi plastikle karşılaşıldığı ifade ediliyor ve bu plastik türünün geri dönüştürülemediği belirtiliyor.

İkinci sırada ise kısaca PET olarak adlandırılan ve şişe yapımında kullanılan polietilen tereftalat maddesinin yer aldığı vurgulanıyor. “Plastikten Kurtulun” projesinin küresel koordinatörü Von Hernandez, “Yürüttüğümüz marka denetimi büyük şirketlerin küresel plastik kirliliği üzerindeki yadsınamaz etkisini gösterdi” diyor.

LİSTENİN EN’LERİ

Küresel bazda gerçekleştirilen çalışmada, Coca-Cola en üst düzey kirletici olarak seçilirken, ardından PepsiCo., Nestlé, Danone ve Mondelez International listenin ilk sıralarında yer alıyor. Kuzey Amerika’nın ‘en kötü suçlular’ listesini; Nestlé, Tim Hortons, PepsiCo, Coca-Cola Company ve McDonald’s oluşturuyor. Starbucks ise atık listesinde 7’inci sırayı alıyor. Greenpeace, plastik kaplı kahve bardağı ve diğer içecek ambalajların en yaygın plastik türü olduğunun da altını çiziyor.

NE YAPILABİLİR?

Nestlé, asıl sorunun geri dönüştürülebilir malzemelerin elden çıkarılmasının uygun olmadığını söyleyerek yapılan çalışmaya cevap verdi.

Şirket, araştırma sonucunda yayınlanan raporu, “Dünya çapında atıkları etkin bir şekilde yönetmek için uygun altyapının geliştirilmesine yönelik açık ve acil bir ihtiyaç” olarak yorumluyor. Marka, ambalajlarının yüzde 100’ünü 2025 yılına kadar yeniden kullanılabilir ya da geri dönüştürülebilir hale getirmek için çaba sarf ettiğini de yaptığı açıklamaya ekledi. Nestlé, plastik kullanımını azaltmak, plastik atıkları bertaraf etmek adına endüstri ortaklarıyla birlikte yeni yaklaşımlar geliştirmek için çözüm araştırdığını da belirtti.

Benzer şekilde, PepsiCo, 2025 yılına kadar tüm ambalajlarının geri dönüştürülebilir, kompostlanabilir veya biyolojik olarak parçalanabilir olmasını istediğini ve aynı zamanda geri dönüşüm oranlarını arttırmaya ve ambalajı azaltmaya çalıştığını ifade etti.