Kağıt Fabrikası Atığı Enerji Kaynağı Olabilir mi ?

22 Şubat 2023

Kâğıt fabrikasındaki araştırmacılar odun tabanlı yeni pil türünün elektrikli otomobillerin
şarj süresini önemli ölçüde azaltma potansiyeline sahip olduğunu fark etti. Yeni pil
ağaçların yaklaşık yüzde 30’unu oluşturan organik bir polimer olan ve lignin adı verilen
malzemeden üretildi.

Avrupa’nın en büyük ormancılık şirketi olan İsveçli-Fin firması Stora Enso’dan araştırmacılar, kâğıt fabrikası işinin istenmeyen bir yan ürünü olan ligninin, lityum iyon pillerde bulunan grafit anotun biyobazlı bir alternatifine dönüştürülebileceğini keşfetti.

Araştırmacılar, lignini sert karbona dönüştürerek batarya teknolojisinde “devrim” olarak tanımladıkları düşük maliyetli, ultra verimli bir anot yaratmayı başardı.

Stora Enso, Norveçli bir enerji depolama şirketiyle anlaştı. Şirket 2025’e kadar anotları ticari ölçekte üretmeyi amaçlayan ilk fabrikasını açmayı planlıyor. Stora Enso bunda başarılı olursa, bu buluş ağaçlardan elde edilen önemli bir bileşenle yapılmış ilk endüstrileşmiş pil olacak.

Stora Enso’ya bağlı Lignode’un başkanı Lauri Lehtonen, “Maliyet açısından çok rekabetçi olacağız fakat en heyecan verici olan performans.” dedi. Lehtonen, şunları söyledi: “Yüksek şarj oranları açısından, sert karbonlar sizi grafitin yapamayacağı seviyelere taşıyabilir. Grafit limitleri 40-50 dakika civarındadır ve 20 dakikaya ulaşmak için çok pahalı bir silikonla karıştırabilirsiniz. Lignin bazlı anotlar 8 dakikalık şarj sürelerine ulaşabilir. Fosil tabanlı grafit şu anda akıllı telefonlardan kameralara, elektrikli araçlardan drone’lara kadar hemen hemen her şeyde yer alan tüm lityum iyon bataryalarda kullanılan baskın anot malzemesi.”

Stora Enso, bu teknolojiyi ticarileştirmeyi planlıyor. Kâğıt endüstrisinin küçülmesiyle, şirket şu anda odak noktasını fosil bazlı malzemelerin yerini alabilecek sürdürülebilir ürünler geliştirmeye kaydırıyor.

Lignin, yaklaşık 50 milyon tonluk potansiyel küresel arzıyla selülozun ardından dünyadaki en bol ikinci biyo-kaynağı konumunda. Bu küresel arzın şu anda sadece yüzde 2’si sanayi için kullanılıyor, geri kalanıysa enerji için yakılıyor.