Lasder 1 Milyon Ton Lastiği Geri Dönüştürdü

20 Mayıs 2019

Lastik Sanayicileri Derneği (LASDER) kurulduğu yıldan bugüne kadar 1 milyon ton ömrünü tamamlamış lastiği geri dönüştürerek ekonomiye kazandırdı.

Lastik Sanayicileri Derneği (LASDER) Kurumsal İlişkiler ve Pazarlama Müdürü Erdoğan Şahin, geçen yıl 178 bin 133 ton ömrünü tamamlamış lastik (ÖTL) toplandığını belirterek, bunun 100 bin tonunun malzeme, 16 bin 133 tonunun pirolitik yağ (geri dönüşümde ortaya çıkan sıvı yakıt), 62 bin tonunun da enerji amaçlı çimento sektörüne ek yakıt olarak geri kazandırıldığını bildirdi.

Türkiye’de her yıl 300 bin tonun üzerinde yenileme pazarına lastik satıldığına işaret eden Şahin, LASDER’in kurulduğu yıldan bugüne kadar özverili çalışmaları sonucunda 1 milyon ton ömrünü tamamlamış lastiği geri kazandırdıklarını ve geçtiğimiz yılda da Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın üyeleri için belirlediği 2018 yılı ÖTL geri kazanım kotasını yüzde 100 olarak gerçekleştirerek, Sıfır Atık Projesi’ne katkı sağladıklarını belirtti.

Okuyucularımıza kısaca Lasder’i anlatır mısınız?

Derneğimiz Brisa, Continental, Goodyear, Michelin, Pirelli ve Prometeon tarafından kuruldu, daha sonra Anlas’ın da katılımıyla üye sayısı 7’ye yükseldi ömrünü tamamlamış lastiklerin toplatılması, taşıtılması ve uygun yöntemlerle geri kazandırılması amacıyla Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile ortak projeler yürüten ve Bakanlıkça ÖTL konusunda tek yetkilendirilmiş kuruluş”uz, çevre ve ÖTL mevzuatına uygun şekilde ÖTL’leri toplatmak ve geri kazandırmak amacıyla çalışıyoruz. Yasal mevzuat gereği bir daha araç üzerine takılamayacak durumda olan ve 1,6 mm diş derinliğinin altına düşen ömrünü tamamlamış lastiklerin granül, piroliz ve çimento fabrikalarında ek yakıt olarak geri dönüştürülmesini sağlayıp, sürdürülebilir çevreye ve ülke ekonomisine katkı sağlıyoruz. Lastik, toplanması açısından çok havaleli ve zahmetli bir ham maddedir.

Türkiye pazarına yılda yaklaşık 300 bin ton civarında ömrünü tamamlanmış lastik giriyor ama bunların sadece bir kısmı geri kazandırılıyor. Bu lastiklerden, rekreasyon alanlarında güvenli zemin malzemesi,koşu ve yürüyüş alanları ve oto yan sanayinde kullanılan rejenere kauçuk yapılıyor. Şu an lastik geri dönüşümünde piroliz yöntemi ile birlikte elektrikte üretiliyor. Bunlar ekonomiye katkısı olan kazanımalar. Biz de ÖTL kullanan tüm lisanslı geri kazanım firmalarına elimizden gelen desteği sağlıyoruz.

Sıfır atık yasası ile ilgili ne düşünüyorsunuz?

Biz tabiiki Sıfır Atık Projesi’ni başından beri destekliyoruz ve Lasder olarak da sıfır atık çalışıyoruz. Şöyle ki, üyelerimizin yenileme pazarına sürdüğü lastiğin yönetmelik gereği yüzde 80’ini her yıl topluyoruz. Umarım bunu yenileme pazarına lastik süren her firma başarır.

GEKAP (geri kazanım katılım payı) modeli bu günlerde gündemde. Devletin alacağı GEKAP’ın nasıl kullanılacağı çok önemli. Herkes kendi atığını toplarsa Sıfır Atık Projesi gerçekleşir. Kaynağında atık toplamak zor, Lasder olarak 81 ilde 10 senedir 1 milyon ton atığa ulaştık. Kotamızı yüzde 100 dolduruyoruz, bizde ham madde çöpe gitmiyor. Geri kazanımın bir piramidi var. Lasder olarak bu piramidin en üstünde olan yeniden kullanım ve kaplamalık lastiklere özen gösteriyoruz ve ekonomiye kazandırıyoruz.