ATIK TİCARETİNDE İŞLER KARIŞTI

18 Temmuz 2019

Uzak Doğu’daki lisans uzatmaları ve Vietnam limanlarındaki tıkanıklığın hafiflemesi, Hindistan’ın plastik ithalatı ambargosuyla gerilen hurda ihracatçılarına umut ışığı oldu.

Hindistan’ın, Mart başında tüm plastik atık ithalatını yasakladığını açıklaması dünya piyasalarını sarstı. Haberler hurda plastik fiyatındaki zamla aynı zamana denk geldi. Yasak kararı Hindistan Çevre, Orman ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından alındı. Kararla birlikte 1 Mart 2016 tarihli Tehlikeli ve Diğer Atıklara dair mevzuatta değişikliğe gidildi. Esasen sınırlama SEZ tabir edilen Özel Ekonomik Bölgeler, İhracat Odaklı Birimler de dahil olmak üzere bütün ithalatçıları kapsarken Hindistan’a doğru yola çıkmış gemilerdeki konteynırların akıbetiyle ilgili soruları cevapsız bırakmıştı. Ancak 11 Mart’tan 31 Ağustos tarihine kadar Özel Ekonomik Bölgelerin ve İhracat Odaklı Birimlerin bu yasaktan muaf tutulacağı açıklandı. Ancak hala anlaşmalarını çoktan yapmış olanlar başta olmak üzere Hindistan’a katı plastik atık gönderen tüccarlar için sorunlar devam ediyor. Oysa ki Şubat ayı ihracatçılar arasında olumlu hislerle baslamıştı. Avrupa pazarında yükselen hurda plastik fiyatının Asya ülkelerinden gelen taleple harekete geçtiği söyleniyordu. Örneğin Endonezya’da birçok geridönüşümcü lisanslarının geçerliliğini Mart sonu ya da Nisan başına kadar uzatmıştı. Bu geri dönüşümcüler, lisansları bitmeden kotalarını doldurabilmek için yeni ithalat talebi yarattığından fiyatlar da arttı. Öte yandan binlerce konteynırın son 6-7 aydır beklediği Vietnam limanlarında yığılan işlerin bir kısmı görülmeye başlandı. Bu hurda plastik dünyasına bir nebze umut aşıladı. Vietnam’a sevkiyatların yeniden başlayacağı beklentisiyle piyasaya yansıyan olumlu hava, tedarikçilerin fiyatları artırmasına neden oldu. Her ne kadar Vietnam’ın yeniden alıma başlayacağı belirsiz de olsa, bazı ihracatçılar ülkeye gidecek mallar için çoktan pozisyon aldı. Alıcıların genişletilmiş lisans almaları kolay olmadığı için Malezya’nın ithalatı sınırlı kalıyor. Malezyalı çevre otoriteleri Şubat ayı boyunca yeni lisans vermedi. Önceden lisansı bulunan geri dönüşümcüler hurda plastik ithalatına devam etseler de alım pozisyonunda daha az ithalatçı olduğundan Ocak ayına kıyasla Şubat sevkiyatları düştü. Avrupa’dan Çin’e geri dönüştürülmüş granül sevkiyatı için engel ise Asya pazarında kullanıma hazır plastiğin ucuzlaması oldu. Yenisini almak daha hesaplı olduğu için Çinli müşterilerin Avrupa’dan geri dönüştürülmüş granül alımı yavaşladı. Çinliler granül için düşük fiyat teklif ettiklerinde buna kabul göremediler zira Avrupalı geri dönüşümcülerin kendi bölgelerinde alternatif çözümleri vardı. Sonuç olarak da Şubat ayında ihracat hacmi düştü. Avrupa’daki geri dönüşüm kapasitesinin artmış olmasına karşın Avrupa’da geri dönüştürülmüş granül miktarı hala kendi pazarındaki talepten fazla. Er ya da geç Avrupalı geri dönüşümcüler yalnızca iç pazarla yetinemeyecekleri için fiyatlarda değişikliğe gidecekler. Şubat ayında, aylardır ilk defa navlun fiyatları arttı. Avrupa’dan Uzak Doğu’ya 40 feetlik konteynır başına 50 ile 150 dolar artış görüldü. Konteynırların mevcudiyeti iyiydi ancak sevkiyat hatlarındaki boş satım dolayısıyla Uzak Doğu’ya fiyatları artırabileceklerini gördüler.